Seuran historiaa

Voimistelunohjaaja Sasu Kokkonen muutti Kuopiosta Outokumpuun vuonna 1947. Hän alkoi ohjata naisvoimistelua Outokummun Partiossa. Kokkosta ja muita voimistelussa mukana olleita aktiivisia naisia turhautti, että kaikki tuotot menivät miesurheilun hyväksi. Naiset päättivät perustaa uuden seuran. Outokummun Naisvoimistelijat perustettiin 29.10.1951. Seuran ensimmäinen puheenjohtaja oli Irja Partanen.

Sasu Kokkonen oli vuosia seuran kantavia voimia toimien muun muassa puheenjohtaja vuosina 1961–1979. Vuosien varrella seuran toiminnassa on ollut mukana idearikkaita ja voimisteluharrastukseen sitoutuneita henkilöitä. Tämä on taannut sen, että liikuntatarjonta on uudistunut perinteitä kunnioittaen. Vuonna 1997 Aune Jaatinen valittiin seuran kunniapuheenjohtajaksi. Hän toimi ansiokkaasti seuran puheenjohtajana vuosina 1986–1996.

Elokuussa 2016 seuran nimi vaihtui Outokummun Voimistelu ja Liikunta ry:ksi. Uusi nimi kuvastaa paremmin seuran tämän päivän toimintaa. Enää ei toimita pelkästään voimisteluseurana, vaan laajemmin kunto- ja terveysliikunnan kentässä.

Tutustu vuonna 2016 koottuun kuvaesitykseen seuran 65 vuotta kestäneestä toiminnasta ja ryhmistä tästä.